Výzva: 30/30 dřep!

Pokud chcete zlepšit svoji pohyblivost, držení těla i všeobecné zdraví a v podstatě u toho „nic nedělat“, tato výzva je právě pro vás.

Hluboký nebo „asijský“ dřep je pozice, ve které kdysi lidé odpočívali a i dnes tak můžete v Asii nebo Africe vidět lidi, kteří tak čekají na zastávce, hrají kostky nebo pletou koše. V Evropě jsme na to zapomněli s vynálezem židle a přínosy této pozice se k nám vracejí oklikou přes čínskou medicínu, různé pohybové aktivity inspirované bojovými uměními a také bosonohé běžce. Ta pozice je tak přirozená, že malé děti ji běžně používají (a je důležitým krokem ve vývoji jejich držení těla).

Walter_de_Maria_Vertikaler_Erdkilometer

K čemu je to tedy dobré? Pravidelné spočinutí v této pozici přináší uvolněné a silnější nohy, živé pánevní dno, úlevu od bolestí zad, lepší držení těla, lepší trávení, vylučování a cirkulaci krve…

A jak na to? Pohybový kouzelník Ido Portal (www.idoportal.com) vytvořil výzvu „squat 30/30“, která vám pomůže tuto pozici prozkoumat opravdu do „hloubky“. 30 dní bez přestávky – každý den 30 minut v hlubokém dřepu (těch 30 minut může být s přestávkami rozložené do celého dne). Prostě si dřepnete, když máte chuť – odpočinek od počítače v práci, večer u televize, u hraní s dětmi…

1537999_653880104653973_751951475_o

První dny to možná bude těžké – mně trvalo 3 dny, než jsem dal za den pohodlně 30 minut. Do ničeho jsem se netlačil, první den jsem dal pár minut, pak více… Spočátku mě to převažovalo v dřepu dozadu, tak jsem se držel gauče. A pak jsem začal svých oficiálních 30/30. Dnes jsem u 11. dne a ačkoliv jsem zvyklý na pohyb a dělal jsem v životě hodně různých cvičení, hluboký dřep mi každý den dává něco nového.

Zkuste to a uvidíte sami. Inspiraci a podporu můžete načerpat i ve facebookové skupině  na toto téma, dřepí tam aktuálně kolem 11 tisíc lidí. Pravidla výzvy jsou jednoduchá:

1. Během 30-ti dnů ani jeden nevynechte.
2. Uvolněná páteř – není zapotřebí snažit se zůstat rovně nebo s neutrální páteří. Je to ODPOČINKOVÁ pozice.
3. Vzdálenost mezi chodidly – asi na šířku ramen, ale to záleží na každém a chce to zkoušet – cílem by měla být maximální hloubka a uvolnění.
4. Jak moc by měly být chodidla vytočené ven a nebo by měly mířit dopředu? Nenechte si od nikoho namluvit JEDINOU dokonalou pozici – záleží na každém a chce to zkoušet – cílem by měla být maximální hloubka a uvolnění.
5. Bolest v kolenou? V bocích? Vstaňte a trochu se projděte. Zase jděte do dřepu a pokračujte po malých časových intervalech po celý den.
6. Boty? Nejlepší je být naboso. Druhé nejlepší – minimální boty (boty s ultratenkou podrážkou).
7. Pokud je to možné, udržte paty na zemi. Když to nejde, zkuste malou podložku pod paty, dokud nezískáte dostatečnou pohyblivost, abyste měli nohy na zemi na plocho.
8. Jak se pozná dobrý dřep? Až budete unavení ze stání, tak si dřepnete a ne obráceně! Opravdu!
9. Jak hluboký by měl dřep být? Je jen jediná odpověď – HLUBŠÍ.

Podívat se můžete také na názorné video:

A poznámka s ohledem na zaměření tohoto blogu: ano, hluboký dřep je výborný i pro ženy.

Dost bylo psaní, jdu si dřepnout!

PS: A další informace o tomto dřepu:

Dřep na Wikipedii
http://en.wikipedia.org/wiki/Squatting_position

Proč a jak:
http://www.8asians.com/2011/06/03/the-science-and-history-of-the-asian-squat/

Více vědecké informace pro zájemce o pohybovou funkci:
http://www.coretraining.cz/2014/02/pravda-o-hlubokem-drepu-a-jeho-10-vyhod/

Je to velmi dobré při vyměšování:
http://www.theunknownbutnothidden.com/what-is-the-proper-way-to-poo/

A jak s tím pokračovat, když vám dřep bude pohodlný (Ido’s Squat Routine 2.0)

Martin Švihla

Učitel bojového umění aikido, lektor firemního vzdělávání a osobního rozvoje, majitel kavárny a zakladatel lesní školky v Praze… Vede také mužské kruhy.
www.martinsvihla.cz

3 inspirační videa pro chlapy,
kteří se chtějí vydat na cestu

Vlož svůj email a vykroč na Cestu pravého muže

Komentáře
  1. Ondra napsal:

    Bomba! Článek i videa jsem dal z dřepu :-). Tenhle cvik si přidám k novým zdravým návykům, které si buduju. Minulý týden jsem začal s ledovými sprchami, tohle je prima doplnění 🙂

  2. Michal napsal:

    Skvelý článok ! Kedže sa presne tomu trošku venujem, resp. behaniu na boso, chválim naozaj postup. Možno ešte by som ešte dodal, že počas drepu sa snažte držať váku v strede nôh. Na začiatku to bude ťahšie ako aj písal p. Švihla ale potom sa zlepší celkový postoj človeka a koordinácia. Existujú aj spomenuté topánky na „bosú chôdzu“ – barefoot, ktoré má obrovský zmysel ak ich nosíte aj počas bežného dňa. Nájdete ich na stránke http://www.bosonohy.sk/kategoria/vychadzkova-obuv/ . Naozaj odporúčam vyskúšať 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *