Jak najít pohyb svého srdce?

Najít si na netu aktuální trendy pohybovou aktivitu ve svém okolí, svěřit se do rukou osobnímu trenérovi a začít se potit. Je to tak jednoduché? Nebo je ještě něco za tím? Jak si vybrat pohyb, který mně bude bavit a bude mi dlouhodobě prospívat?

(Úvodní poznámka pro čtenáře: tento článek je původně napsaný pro muže z prvního běhu Cesty pravého muže. Ve své části „Tělo a mužská síla” jsem nechtěl dělat doporučení na konkrétní pohybové aktivity a slíbil jsem, že o tom více napíšu po skončení programu. Výsledný text je ale obecný, takže ho zveřejňujeme zde na blogu pro všechny.)

Když se mně někdo zeptá, jaký sport nebo pohyb má dělat, obvykle pokrčím rameny a řeknu něco jako “Dejte si záměr, že se chcete pohybovat a proč, a pak se spolehněte na vlastní intuici.” Ta otázka je totiž komplikovaná – každý je jiný a v daném okamžiku pro něj bude fungovat něco jiného. Takže pokud se chcete pohybovat, musíte si na tuto otázku odpovědět sám (nebo sama).

V tomto článku nabízím několik orientačních bodů, které považuji za důležité z mé dlouholeté zkušenosti sportovce, cvičence, trenéra i učitele.

Začnu několika obecnými body, a pak přidám pár trochu konkrétnějších tipů.

Obecné postřehy

MS Blog

Potěšení!
První a nejdůležitější bod. Pokud cvičíte a chcete u toho dlouhodobě vydržet, musí vás to naplňovat, musí vás to lákat, musíte mít z toho pohybu potěšení. Na začátku nemusíte rozumět všemu co děláte. Na začátku se můžete cítit hloupě, že nic neumíte, že nestíháte, že nemáte techniku, sílu nebo fyzickou výdrž. Tak to je vždy, když s něčím novým začínáte. Ale pokud cítíte, že je to pro vás, pokud vám ta aktivita něčím voní, dejte na svoji intuici a pokračujte v tom.

Pomalu, pravidelně, dlouhodobě
Jestli to baví vaši hlavu, musí to bavit i vaše tělo. Pokud se hlava rozhodne, že právě dnes je čas uběhnout 15 kilometrů a tělo ještě na to není připraveno, bude to tělo bolet. A zítra, když bude chtít hlava zase jít běhat, tělo jí řekne: „Neblázni, vždyť se nemůžu hýbat!” Tohle je zaručená cesta, jak s jakýmkoliv pohybem rychle skončit, takže začínejte pomalu a cvičte pravidelně v malých dávkách. Hlava a tělo musí být spojenci, respektovat jeden druhého. Jejich cílem nemá být připravit vás za tři měsíce na maraton nebo ukázat kamarádům na Facebooku, jak daleko už doběhnete. Cílem je dlouhodobý, pravidelný a zdravý pohyb. Takže si to hlídejte: začínejte pomalu, cvičte pravidelně a udržujte dlouhodobou perspektivu. Tak, jako byste chtěli tento sport dělat i za 20 let a byli přitom rok od roku zdravější a spokojenější.

Zdraví
Otázka u tohoto bodu zní: chcete se pohybovat ke zdraví, nebo to děláte kvůli tomu, abyste vypadali jako manekýn(ka) z life-style časopisu nebo herec z filmu? Pokud to druhé (tedy pokud chcete vypadat jako někdo druhý), je tu pro vás komplexní segment krabičkových diet, průmyslových fitness center, ortopedů a plastických chirurgů. V tomto segmentu nemusíte moc přemýšlet, všechno je už pro vás vymyšleno.
Pokud vás ale zajímá vaše zdraví, je to na vás. Musíte přitom co děláte, přemýšlet a cítit sami sebe. Musíte postupně zjišťovat, co vám dělá dobře, jaké máte chutě, co vás v daném momentu limituje.
Samozřejmě, pravděpodobně budete potřebovat učitele, trenéra, dietologa… Ale vždy se pozorně dívejte, jak ten člověk a hlavně jeho studenti nebo svěřenci vypadají. Mají obvázané ruce a nohy, ztuha kulhají a baví se o čerstvých zraněních, nebo se pohybují volně a s úsměvem? Pokud se máte rádi, tak si najděte aktivitu, kde se po tréninku budete cítit živější než před tréninkem. Ne polomrtvý.

Regenerace
Se zdravím souvisí regenerace, dny odpočinku, masáž, sauna, dobré a kvalitní jídlo… Tohle všechno závisí od vaší pohybové aktivity, roční doby a hlavně od vaší konstituce a aktuální kondice. Je to příjemná část, myslete na ni a postarejte se o sebe dobře i v čase mezi fyzickou zátěží.

Tělo, duch, technika
Tělem myslím strukturu těla (svaly, šlachy, kosti…), ale také jeho fungování – nejen pohyb, ale i dýchání, trávení, vylučování… Duch je vědomí, pozornost, záměr, vůle, emoce… A technika je schopnost pohybovat tělem správným, přirozeným a efektivním způsobem. V dobrém pohybovém systému jsou tyto tři složky v rovnováze. A pokud něco chybí, je to varovné znamení.
Představte si trenéra, který vám dá hezky zabrat a u toho řve „jedeš, to dáš, vydrrrrž!”. Posílí vaše tělo i vaši schopnost překonat sám sebe (vůle, duch). Avšak pokud vám zapomene před tím ukázat správnou techniku, po čase vaše tělo zničí.
Nebo se před zátěží zapomínáte rozcvičit, protože je to nuda. Takže ignorujete potřeby vašeho těla a dobrá technika a silný záměr se zlepšit to nezachrání – každý trénink, který začnete za studena vám ubližuje, místo aby vás rozvíjel.
Samozřejmě, priorita jednotlivých složek se časem mění. Může se stát, že se nejdříve naučíte trochu techniky, pak si to více užíváte, přitom vaše tělo posílí, objevíte výzvy pro vašeho ducha, a tak se s chutí zase vrátíte k pilování techniky.
Uvažujte, ale vždy o této trojici a v dlouhodobém horizontu hledejte rovnováhu v zainteresování těla, ducha a techniky.

Vědomí a záměr
Vědomí a záměr jsou v pohybu určující faktory – obzvláště pokud nás ten pohyb formuje dlouhodobě. Protože pohybová disciplína je pouze dopravní prostředek, která nás veze tam, kam se chceme dostat. Takže pokud běháte se záměrem být “železným mužem”, běhání z vás udělá “železného muže”. Se všemi pozitivními i negativními konotacemi toho slovního spojení. Pokud běháte pro radost a uvolnění, budete čím dál tím více radostní a uvolnění. Doporučuji vybírat si tedy vnitřní cíle s vědomím možných důsledků.

 

Konkrétní disciplíny

Na vlastních nohách – chůze, procházky, turistika, běh a nekonečno kombinací těchto aktivit v nejrůznějším prostředí – od běhacího pásu ve fitness až po vysoké hory. V posledné době se i v této oblasti začíná pracovat s přirozeností a vědomím, podívejte se například na bosonohý (barefoot) běh (http://en.wikipedia.org/wiki/Barefoot_running) a nechte se inspirovat.
(Někdo by možná měl chuť doplnit vědomou cyklistiku, veslování, plavání… udělejte tak prosím v diskuzi pod článkem.)

Zvedání hmotnosti (svojí, cizí, železné…) – o tomto moc nevím, protože mně to nikdy moc nebavilo. Ale pokud to baví vás (a ideálně v tom najdete body z předchozího textu), je to pro vaše cesta!Zajímavé jsou trendy jako například Movenat (http://www.movnat.com/), Crossfit (http://www.crossfit.com/) a další, které spojují mnoho přístupů a hodně pracují s vědomím…

Bojová umění – naopak, toto je moje doména. Takže můžu říct, že bojové umění může být velmi vyvážený systém rozvoje, ale může být také jednostranné, fanatické, povrchní… Z mé zkušenosti jsou zajímavější systémy, které nejsou sportem nebo pouhou sebeobranou, ale zároveň moc nelpí na „tradici”. Takže opět hledání rovnováhy – pokud se pouze buší, není to nic moc, pokud se pouze mluví o „energii” nebo o tom „jak to dělal ten 100 let mrtvý učitel”, také to neosloví celou osobnost.
Protože bojových umění je hodně a každé má mnoho různých odnoží, nedá se zobecňovat – v každé oblasti se dá najít něco zajímavé a často záleží více na učiteli než na stylu. Hledejte. Moji osobní oblíbenci: japonské aikido, čínské tchai-ťi, ruská systema.

Tanec – někomu vyhovuje klasika, jinému samba, argentinské tango nebo flamenco. Někdo miluje kontakt a svobodu v kontaktní improvizaci, jiny si užívá živelnost afrických nebo cikánských tanců. Obzvláště pokud učitel pracuje s některým z hlubších systémů rozvoje těla (Feldenkreis, Laban, BMC… viz. níže), může to být velmi zajímavé.

(Nejen) na karimatce – struktura a pohyb těla se dá do hloubky zkoumat také v některém z druhů jógy, v systému Pilates (http://www.skolapilates.cz/) nebo Feldenkraisově metodě (http://www.feldenkrais.cz/). Tyto přístupy můžete použít jako samostatnou disciplínu pro svůj rozvoj, doplněk pro svůj oblíbený sport nebo opravu špatných pohybových návyků (některé z nich hraničí s terapií).
Další už i u nás používané systémy jsou například Body-Mind-Centering nebo Labanova analýza (http://www.tanec-terapie-vedome-telo.cz/).

Hlasem – práce s hlasem je práce s tělem – hluboká, silná, transformující. Možná toužíte pracovat s tělem tímto způsobem, jestli vás to láká, dejte hlasu šanci. Nemusí to být pouze „zpívání” – jednorázových dílen i pravidelných kurzů je velké množství a používají různé přístupy i formy.

Tento seznam disciplín samozřejmě není kompletní, je limitovaný mojí zkušeností a znalostmi. Další aktivity si můžete navzájem doporučit v diskuzi pod článkem. Konkrétní kluby hledejte na webu nebo na doporučení, vyberte si co vás přitahuje, ochutnejte zkušební hodinu, dívejte se na učitele, na žáky, na atmosféru v prostoru. Vyzkoušejte více věcí, porovnávejte, ptejte se svého srdce…

Takže jsme znovu na začátku. Pokud se chcete hýbat:

  1. Začněte s vnímáním sebe samého a své jedinečnosti, používejte zdravý selský rozum a poslouchejte vlastní intuici.
  2. Pak si dejte záměr a buďte otevření – zajímavá pohybová aktivita na vás pravděpodobně čeká za nejbližším rohem.
  3. Prozkoumejte kluby vybrané disciplíny ve vašem okolí a zvolte si z nich.
  4. Začněte trénovat pomalu, krok po kroku pohyb integrujte do svého každodenního života a nechte se překvapit sladkou chutí pomalu dozrávajících plodů vašeho cvičení.
  5. A hlavně si to užijte!

PS: Pokud svoje tělo používáte ve svém zaměstnání (jste profesionální sportovec, tanečník, herec, masér, číšník, stavební dělník, bodyguard…), zmíněné principy samozřejmě platí, ale jsou navíc podřízeny potřebám vaší profese. Sport/pohyb může být pro vás profesní rozvoj, doplněk, kompenzace nebo regenerace… ale to je úplně jiný příběh. Pravděpodobně ten příběh dobře znáte, tak jako i své tělo. Pokud ne, zkuste použít i svoji profesi na vědomé poznávání sebe samého.

Martin Švihla

Učitel bojového umění aikido, lektor firemního vzdělávání a osobního rozvoje, majitel kavárny a zakladatel lesní školky v Praze... Vede také mužské kruhy. www.martinsvihla.cz

3 inspirační videa pro chlapy,
kteří se chtějí vydat na cestu

Vlož svůj email a vykroč na Cestu pravého muže

Komentáře
  1. Ľuboš Krnčan napsal:

    Ahoj Martin, v akom veku si sa začal venovať aikidu a čo bolo tvojou motiváciou? Aké aktivity máš ešte lepšie zvládnuté?

    V dnešnej dobre presne ľudia počúvajú všetko,len nie vlastné srdce a komerčne používajú telo ako médiá kážu, ako si vravel v CPM.

    dopredu vďaka za odpoveď.

    • Martin Švihla napsal:

      Ahoj Ľuboš,
      keď som mal 10, začal som cvičiť karate, v 16tich som prešiel k aikidu. Motivácia – zistil som, že je to pre mňa. Láska na prvý pohľad. 🙂
      Študoval som 3-ročnú školu shiatsu, istý čas som ho robil profesionálne. Nejakú dobu som tancoval, študoval pohyb a hlas.
      Občas sa nechám inšpirovať na hodinách tchai-ťi alebo systemy u mojich priateľov.
      To je tak všetko. 😉
      Pekný večer prajem.
      M.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *